Sisältöstrategian luominen ROI:n lisäämiseksi

executive-461656_1280

Sisältöstrategian luominen ROI:n lisäämiseksi

Verkkosivuston tai blogin pitämisessä on kaksi aivan eri asiaa kirjoittaa artikkeleita hullun lailla ja todella omata toimintaan vaikuttava sisältöstrategia. On aivan totta, kuten jotkut verkkomarkkinoinnin gurut sanovat, että ”sisältö on kuningas”. Sisältöstrategian puuttuminen kirjoitustesi taustalta ei todellakaan tee artikkeleistasi ”kuninkaita”. Ne tullaan vain lisäämään Googlen loputtomasti listaamien sivujen joukkoon, eikä 10 kärkituloksen lähimaillekaan. Miten siis voit luoda sinulle sopivan sisältöstrategian?
Ensinnäkin, sisältösi on oltava täysin alkuperäistä, jos haluat strategiasi erottuvan kilpailusta. Kopioitua sisältöä ei katsota hyvällä silmällä suurimmissa hakukoneissa, kuten Google, Yahoo ja Bing. Ennen kuin aloitat artikkelisi tai blogikirjoituksesi kirjoittamisen, keksi todella tarttuva, helposti huomattava otsikko, joka houkuttelee sivustollasi kävijöitä haluamaan lukea lisää. Seuraava, ja luultavasti kaikkein vaikein vaihe, on tehdä kahdesta avauslauseestasi mahdollisimman huomiota herättäviä. Tutkimukset osoittavat, että sisältöstrategian luomisessa sinulla on 5 – 20 sekuntia aikaa saada lukijasi huomio ennen kuin hän poistuu sivultasi.

Huomiota herättävän sisältöstrategian toteuttaminen

Koska sinulla siis on korkeintaan 20 sekuntia aikaa saada lukijoittesi huomio, sisältöstrategiasi mukaan sinun tulisi sisällyttää vahvimmat faktasi kahteen ensimmäiseen lauseeseen, mutta olla silti paljastamatta kaikkea. Heidän on haluttava lukea lisää eikä heidän ole tarkoitus saada kaikkea etsimäänsä tietoa luettuaan ensimmäisen kappaleen. Tämä on keskeinen asia tehokkaan sisältöstrategian takana, muista se!
Kun olet saanut lukijoitten huomion, voit ohjata heitä minne haluat luodaksesi sujuvuutta ja hyvän käyttäjäkokemuksen lisäämällä tekstilinkkejä kirjoitukseesi. Tämä ei ainoastaan pidä heitä sivustollasi kauempaa (pienentämällä poistumisprosenttia, mikä on hieno juttu hakukoneoptimoinnin kannalta), mutta kasvatat myös huomattavasti sitä mahdollisuutta, että tavallisesta sivustolla kävijästä tulee ostaja. Mitä kauemmin lukijat viipyvät sivullasi, sitä enemmän he luottavat sinuun. Mitä enemmän he luottavat sinuun, sitä halukkaampia he ovat ostamaan sinulta jotakin tai vain tilaamaan uutiskirjeesi, mikä sekin on hyvä juttu.
Älä ajattele myyntiä luodessasi sisältöstrategiaa, vaan kirjoita niin kuin juttelisit ystävälle tai perheenjäsenelle, keskustelevaan sävyyn. Et voi epäonnistua, jos noudatat näitä muutamia yksinkertaisia periaatteita kiehtovien artikkeleiden kirjoittamiseen. Käytä kuvia aina kun voit, mutta varo julkaisemasta liian monia Adsense-mainoksia ja yhteistyökumppanitarjouksia, koska ne karkottavat ihmisiä pois huolimatta siitä, kuinka hyvätasoista kirjoituksesi on. Pidä mielessä, että otsikko ja kaksi avauslausetta ovat keskeisessä asemassa sellaisen sisältöstrategian luomisessa, joka onnistuu aina, joka saa osakseen huomiota ja jota jaetaan sosiaalisissa verkostoissa, kuten Facebookissa ja Twitterissä.