Sisältöstrategia – Lukijan Osallistuminen ja Sisällön Sävy

startup-593342_1280

Sisältöstrategia – Lukijan Osallistuminen ja Sisällön Sävy

Usko tai älä, mutta kun tulee sisältöstrategiaan, -esittelyyn ja yleiseen sävyyn, jopa kaikkein kokeneimmat bloggaajat ja artikkelien kirjoittajat vieläkin tekevät virheitä. Tieto siitä, mitä lukijasi haluavat, ja ratkaisujen esittäminen heidän ongelmiinsa, ei ole aina niin yksinkertaista kuin miltä se kuulostaa. Sinun täytyy kehittää asioita hieman pidemmälle analysoimalla ja muokkaamalla sisältöstrategiaasi.
Kaikki oikeastaan riippuu lukijoittesi väestörakenteesta; heidän iästään, sijainnistaan ja koulutustasostaan. Nämä kaikki ovat tekijöitä, jotka sinun kannattaa ottaa huomioon, ennen kuin alat kirjoittamaan kuin joku mieletön ihminen. Minä itse mieluiten kirjoitan hyvin keskustelevaan sävyyn ja yritän muokata kirjoitukseni mahdollisimman helposti luettavaksi. Teen näin koska tiedän, että jos luet tätä, olet joko kirjailija tai bloggaaja etsimässä uutta sisältöstrategiaa tai muutamia vinkkejä, jotka voit lisätä tietosi arsenaaliin. Olenko oikeassa? Olen melkoisen varma siitä, että tällainen kirjoitustyyli ei varmasti sopisi moniin olemassa oleviin verkkosivuihin, koska jotkut sivustot ovat hyvin teknisiä ja vaativat edistyksellisiä seikkoja, paljon luetelmakohtia ja suuria sanoja, jotka vain rakettitieteilijä voisi ymmärtää.

Sisältöstrategiasi Mukauttaminen Omaan Tyylisi

Ennen kuin rupeat kuvittelemaan, että sinulla on täydellinen sisältöstrategia, haluan sinun kysyvän itseltäsi seuraavat kysymykset: ”Tiedänkö, ketkä minun lukijani ovat?” ”Jakavatko lukijani sisältöäni säännöllisesti?” ”Minkälaisen vaikutuksen saattaa verkkosivustoni tehdä heihin, huomioon ottaen heidän koulutustasonsa? Onko se tarpeeksi ammattimainen (muodollinen, koulutettuihin/ ammattitaitoisiin ihmisiin vetoava), tai rento (epävirallinen, ystävällinen, nuoremmalle yleisölle tarkoitettu)?”
Näitä asioita sinun kannattaa harkita vakavasti ja kysyä itseltäsi luodessasi sisältöstrategiaa, joka tulee täydentämään juuri sitä tulosta, jonka haluat saavuttaa kirjoittamalla. Jos olet ammattimainen ja suunnitelmanasi on houkutella johtohenkilöstöä ja toimistonjohtajia sivustollesi, niin tekninen tai ammatillinen lähestymistapa on otettava käyttöön kirjoittamistyylissäsi. Toisaalta, jos et etsi rahaa tai yritä tehdä vaikutuksta johonkin, ja sinulla on vain harrastus tai ainoastaan ystäville tarkoitettu verkkosivusto tai blogi, epävirallinen lähestymistapa olisi tässä tapauksessa oikea tapa edetä asiassa.
Katsotaanpas seuraavaksi arvostelusivustoja. Nämä sivustot ovat tyypillisesti yhteistyökumppaneiden ja Internet markkinoijien omistamia ja yrittävät saada sinut ostamaan mitä he tarjoavat. Jos et ole jo huomannut, suurin osa näiden sivustojen sisällöstä on yksisuuntainen katu, jossa jokainen lause huutaa ”osta tätä” tavalla tai toisella. Jos sinulla on arvostelu sivustollasi tai suunnittelet tekeväsi niitä, muista aina antaa yhtä paljon positiivisia kuin negatiivisia. Mikään ei ole täydellistä ja lukijasi tietävät tämän, elikkä älä myy liikaa.
Tärkeintä on muistaa, kun tulee sinulle toimivan sisältöstrategian löytämiseen, -että kirjoitat niin kuin puhut. Jos sivustosi houkuttelee vanhempaa väkeä, ajattele kuinka puhuisit vanhemmalle henkilölle ja kirjoita siihen sävyyn. Lienee tarpeetonta sanoa, että päinvastainen pätee, jos haluat houkutella 20-jotain vuotiaita. Sinulle toimivan sisältöstrategian löytäminen ei ole vaikeaa, sinä olet sen jo löytänyt.